367774

Bredband

HSB Bolina uttaget kommer fr.o.m. årsskiftet bli ett Brf Eken/Ownit uttag med 100/100 Mbit/s bredband med möjlighet för ip-telefoni.

 

IP-telefon numret måste man portera och bredbandet måste man säga upp 3 månader innan. Förr en dialog redan idag med ditt befintliga bolag så att du ej blir av med ditt telefonnummer!

 

Även om föreningen inte fått några frågor har vi ställt ett antal frågor till Ownit som ni kan läsa nedan.

Först och främst; När sker brytpunkten OWNIT/ Bolina? 1jan. 00.00 känns inte så smidigt.

I dagsläget har vi inte fått OK från HSB att koppla in oss tidigare än årsskiftet, Ownit vill koppla in sig under december månad men HSB verkar vilja försvåra processen för Ownit och föreningen. Slutliga beskedet från HSB har inte kommit ännu, så vi får avvakta här. Formellt så säger ert befintliga avtal årsskiftet så det är den tidpunkten vi annars får sikta på.

 

Behöver man, och isåfall när, säga upp avtal med Tele2/ Telia/ Bahnhof/ Bredband2 som man nu har genom Bolina?

Gällande bredbandsfrågan.

Vad jag har fått svar från Tele2, Telia och Bahnhof så räcker det med att den boende ringer och meddelar att Bolina avtalet har upphört och att de vill häva sitt avtal med nämnda bredbandsleverantörer. Samtliga 3 ska ha sagt att de häver avtalet trots bindningstid om huvudavtalet (Bolina) bryts. Bredband2 har vid ett tillfälle sagt 1 månads uppsägningstid. Det är oklart här om Bredband2 bryter omgående eller låter medlemmen ha 1 månads uppsägningstid. För att gardera medlemmen så skulle jag rekommendera att ni går ut med information till era medlemmar och informerar att man tar kontakt med sin nuvarande bredbandsleverantör minst 1 månad innan årsskiftet och höra hur medlemmen ska gå tillväga.

 

Hur fungerar övergång från t.ex. Telias ip-tv till det utbudet ni erbjuder? Hur gör man med TV-boxen?

Varje tv-leverantör har sin egen TV-box. Telias IP-tv box kommer ej att fungera i Ownits nät. Önskar man fortsätta med Telias IP-tv box och utbud så får man vända sig till Telia och höra om de kan leverera tv-utbudet via telefonjacket.

Vi erbjuder utbud från 2 tv-leverantörer, Canal Digital www.canaldigital.se/iptv och Viasat www.viasat.se. Hänvisning till respektive tv-leverantörs hemsida för kampanjer och erbjudanden.

 

Samma med Ip-telefoni, hur går man över? Kan man fortsätta ha t.ex. Telias ip-telefoni?

Vill man ha Ownits IP-telefoni så fyller man i exempelvis en beställningsblankett och skickar in, den jag länkar till är en standardbeställning och prisbilden kan variera från ert erbjudande.

http://www.ownit.se/media/3878/bestallning_bredbandstelefoni.pdf

Där skriver man vilket startdatum man vill ha på sin telefonitjänst samt om man vill flytta över befintligt aktivt telefonnummer, observera att man som telefonikund oavsett telefonleverantör aldrig ska säga upp sitt telefoniabonnemang! Risken finns att man blir av med sitt nummer. Vill man behålla så väljer man ”portering” som innebär att man flyttar över till befintliga telefonnummer till ny telefonleverantör.

Om man har någon telefonileverantör idag rekommenderar jag att man vänder sig till sin nuvarande och frågar dem om man kan ha deras telefoni tillsammans med annat bredbandsabonnemang. Ownit sätter inga gränser eller begränsningar för vilken telefonileverantör medlemmen kan välja, det är isåfall respektive telefonileverantör som strategisk låser sin telefoni med kravet att ha deras eget bredbandsabonnemang.

 

Om man vill ha kvar samma nummer som man har nu på ip-telefonin, hur går man till väga? När ska man meddela er senast att man vill ha kvar numret, om detta behövs göras?

Man bör ha startdatumet med minimum 3 månaders framförhållning för att inte riskera en slutfakturering av uppsägningstid av nuvarande telefonleverantör. Medlemmen bör även kontakta sin telefonileverantör och fråga om de har någon bindningstid eller enbart uppsägningstid samt hur lång denna är, framförhållning i starttid för Ownits iptelefoni bör minst matcha uppsägningstiden från den nuvarande telefonileverantören.

 

Vilka deadlinetider ska man tänka på nu inför bytet, t.ex. meddelande av ip-telenummer, uppsägning av avtal osv.?

För iptelefoni rekommenderar jag att man kontaktar sin telefonileverantör snarast och undersöker uppsägningstid observera dock att man inte ska säga upp det utan tecka en ny tjänst och portera om man önskar att behålla sitt nummer.

För bredband bör man ringa 1 månad innan årsskiftet och säkerställa att medlemmens bindningstid hävs per årsskiftet.

 

 

Etiketter: bredband ownit bolina

Nyhetsarkiv

Länkar

Senaste nyheterna

Etikettmoln